Atelier BijLein

 

Op 12 maart a.s. gaat het eerste echte atelier bij Atelier BijLein van start. Na ruim 22 jaar werken als gastouder is er nu ruimte voor het aanbieden van ateliers. Na het afronden van de jaaropleiding tot atelierpedagoog in december 2021 bij ‘Atelier in een Koffer’ in Amsterdam, heb ik veel ervaring opgedaan tijdens de reguliere opvang en de Slimme Peuter Club. Er staan nu ateliers gepland voor dreumesen, peuters, onderbouw– en bovenbouwleerlingen, allemaal bedoeld voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong / hoogbegaafde kinderen. Daarnaast heb ik een aantal creatieve gespreksavonden gepland staan voor ouders van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong / hoogbegaafde kinderen.

 

De atelierpedagoog in het kort

Als atelierpedagoog begeleid ik de kinderen tijdens hun creatieve processen. Dit begeleiden houdt in dat ik op gepaste afstand blijf, daarbij luister en kijk naar de behoeften van het kind. Door het stellen van open vragen zoals “Wat heb je van mij nodig”, “Wat kan ik doen om jou te helpen” of “Je vertelt dat je Spiderman tekent, wat is er bijzonder aan Spiderman?”, leer ik meer over dit proces. Ik lever zo nodig extra materialen aan, zoals bijvoorbeeld gereedschap, knutselmateriaal of tekengerei, wanneer ik zie dat er onrust lijkt te ontstaan of hier vraag naar is. Ik observeer de kinderen en documenteer mijn waarnemingen zonder oordeel. Ik noteer bijzondere handelingen en uitspraken. Door middel van de documentatie en foto’s van handelingen en de werken die ontstaan, kan ik voor ouders het proces inzichtelijk maken. De strategie van het denken en doen van de kinderen wordt zichtbaar. Ook voor de kinderen is deze documentatie van belang, het helpt het proces te begrijpen en geeft voor mij én de kinderen handvatten voor nieuwe ideeën.
Uit: Mijn eindverslag Jaaropleiding Atelierpedagoog

In het atelier

In het atelier staan verschillende stations klaar waar de kinderen kunnen aanschuiven. Afhankelijk van het aantal en de leeftijd van de atelierbezoekers, worden er naast ‘droge’ ook ‘natte’ stations aangeboden. Voor een atelier met uitdaging en variatie én daarbij voldoende overzicht zijn drie stations een goed uitgangspunt. Een spelstation bestaat veelal uit een grote bak met daarin droge materialen als rijst, linzen, bonen of cacaodoppen. Dit wordt aangevuld met bakken, schalen en lepels. Extra uitdagende materialen kunnen een weegschaal, knijpers of bijvoorbeeld maatcilinders zijn. Er zijn hierin vele mogelijkheden denkbaar. Bij een droog station kan gedacht worden aan een tekenstation met blanco A6 kaarten, zwarte pennen en stiften, plakstiften en lapjes stof. Voeg dikke aquarelwasco en een klein bakje water toe en het droge station wordt een nat station voor meer verdieping. Bij een nat station kan ook gedacht worden aan dikke watervaste stiften met waterverf. Voeg hier een vergrootglas en insecten in epoxy aan toe en een nieuwe uitdaging wordt gecreëerd. Het is aan de kinderen hoe ze deze uitdaging invullen, de insecten kunnen worden bestudeerd en wellicht nagetekend. Een kind kan ook de keus maken hele andere dingen te onderzoeken met het vergrootglas en niet tot tekenen te komen. Een eenvoudig bouwstation kan starten met piepschuim en cocktailprikkers of karton met houtlijm.